További információért, kérjük, hívja a +(3630)1999-441 telefonszámot.
A kép mérete keret nélkül: 100 x 70 cm
1948–1949: a Dési Huber Körben Gráber Margit tanítványa. 1951-1958: Magyar Képzőművészeti Főiskola, mesterei: Fónyi Géza, Barcsay Jenő, Domanovszky Endre, Gráber Margit, Raykai György. 1960, 1963: Stúdió-pályázat, I. díj. 1960-1963: Derkovits-ösztöndíj; 1968: Munkácsy-díj; 1971: az Új Művek (Műcsarnok) nívódíja; 1977: érdemes művész; 1978, 1983-1984: Szakszervezetek Országos Tanácsa-ösztöndíj; 1981, 1984: szolnoki Képzőművészeti Triennálé, I. díj; 1985: a 40 alkotó év fődíja, Műcsarnok, Budapest; 1996: 43. Vásárhelyi Őszi Tárlat Tornyai plakett, Tornyai János Múzeum, Hódmezővásárhely; 2001: Angyalföld díszpolgára; 2007: Táncsics Mihály-díj. A 1966-1968 között a Kilencek csoport tagja volt. Tanulmányúton járt Bulgáriában, Olaszországban és Németországban. Festői stílusát tömör, konstruktív formaadás, a kép tapasztalati elemeinek öntörvényű, mértanias szellemű összefoglalása, az ábrázolt témák monumentális szemlélete jellemzi. A kompozíciók monumentalitása ~ belső habitusából, energikus lényéből fakad, ill. abból a dinamikus szemléletmódból, amellyel a világot figyeli. Problematikáit a közösséget átfogó gondok és eszmék vizuális megjelenítése szabja meg. Művészi célja az önmaga létét megérteni és igazolni szándékozó ember küzdelmeinek kifejezése, valamint annak megmutatása, hogy a küzdelem és a munka eredményei miként formálják az életet, a jellemet. Bizonyos lényeginek érzett témákhoz rendszeresen visszatér, finomítja őket, egyre magasabb szinten láttatva vagy éppen aktualizálva tartalmiságukat. Ilyen folyamatosan visszatérő téma festészetében a forradalom, az öntudatra ébredés (Forradalom, 1975), ilyen az ember küzdelmeit és kudarcait összefoglaló igénnyel megjelenítő Golgota-motívum (Vietnami Golgota, 1969), ilyen az anyaság és a béke teremtette rend (Anya gyermekkel, Anyám, 1966), s ilyen az ipari civilizáció fejlődésével együtt alakuló munkás lelki és fizikai képmása (Kaszások, Magvető, 1976; Kubikusok,1986). Előszeretettel önti mondanivalóit pszichológiai érzékenységű arcmásokba (Önarckép, Proletár Madonna, 1967; Apám, 1970). Újabban lírai témák foglalkoztatják, nyomatékosabban fordul az élet érzéki örömei felé, amit csendéletek, tájképek (Velence, Köveskáli táj, 1982) és szénnel rajzolt aktok pompás sorozata (Fekvő akt, 1977; Festő és múzsa, 1982) bizonyít. A látványélményekhez való hangsúlyos visszatérés felszabadította festői energiáit, a korábbi rajzos modort változatos és tüzes színvilág, a koloritban rejlő érzelmi hatások kiaknázása váltotta fel.
Irodalom
HAULISCH L.: ~, Művészet, 1963/9.
PERNECZKY G.: Csoportok és művészek, Élet és Irodalom, 1968. október
SETTI C. I.: ~, Scena Illustrata, 1973/4.
EGRI M.: ~, Művészet, 1974/?
ARADI N.: ~ kiállítása a Műcsarnokban, Kritika, 1976/9.
VADAS J.: Izmos madonnák, Élet és Irodalom, 1976. május 15.
EGRI M.: ~, Mai Magyar Művészet, 1978
ACSAI J.: Legszívesebben az eget festeném meg. Beszélgetés ~nal, Művészet, 1958/2.
ACSAI J.: Spekulációk nélkül, Művészet, 1988/3.
EGRI M.: Szénnel festett képek, Magyar Művészeti Fórum, 1991/1.
TASNÁDI A.: Festő a változó világban, in: Gondolatok a képtárban, Miskolc, 1996
EGRI M.: ~, Budapest, 1978, 2005.
Filmek
KOLONITS I. (rendező): Arcképek ötféleképpen, MAFILM, 1971
SOÓS Á. (rendező): A "Szabci", TV-portréfilm, 1987.
Válogatott csoportos kiállítások
1961 • Ifjúsági Biennálé, Párizs
1966 • Kilencek, Műcsarnok, Budapest
1976 • Palazzo Reale, Milánó
1985 • Magyar Gobelin 1945-1985
1992 • Isolda Galerie, Wiesbaden • Hamburg
1993, 1994 • Art Expo Budapest
1998 • ART Budapest, HUNGEXPO
1999 Art Budapest 2. Nemzetközi művészeti vásár
1999, 2004 • Kovács Máté Városi Művelődési Központ és Könyvtár
2000 • Art Budapest 3. Nemzetközi Művészeti Vásár
Művek közgyűjteményekben
Damjanich János Múzeum, Szolnok
Déri Múzeum, Debrecen
Fővárosi Képtár, Budapest
Kuny Domonkos Múzeum, Tata
Magyar Nemzeti Galéria, Budapest
Munkácsy Mihály Múzeum, Békéscsaba
Nemzeti Galéria, Szófia
Szombathelyi Képtár, Szombathely
Szolnoki Galéria, Szolnok
Tornyai János Múzeum, Hódmezővásárhely
Városi Múzeum, Banja Luka
Városi Múzeum, Skopje.
Forrás: artportal.hu