Kategóriák

paypal

MPL_logo_miniPostaPont_logo_miniMOL_logo_mini

Óvja környezetét, kérjen újrahasznosított csomagolást!

További információért, kérjük, hívja a +(3630)1999-441 telefonszámot.

Uher Ödön : Antik anya lány fotográfia női portré 16.5 x 10.8 cm

Termék kód: [1P366/136]

12.000 Ft
e-mail ajánlás
Szép állapotú antik fénykép, fotó kartonon az 1800-as évek végéről.

Feliratok a fotó alatt:
UHER ÖDÖN BUDAPEST IV.
KORONAHERCZEG UTCZA

Feliratok a hátoldalán:
UHER ÖDÖN CS. ÉS KIR. UDVARI FÉNYKÉPÉSZ
ERZSÉBET MARIA FŐHERCZEGNŐ Ő FENSÉGÉNEK KAMARAI FÉNYKÉPÉSZE
BUDAPEST IV. KORONAHERCZEG UTCZA 2
0.025 kg
16.5 cm
10.8 cm

Uher Ödön (filmrendező)
  

Uher Ödön
Született 1892augusztus 30.
Nagykanizsa
Elhunyt 1989március 17. (96 évesen)
Cap d'Antibes
Állampolgársága magyar
Szülei Uher Ödön
Foglalkozása filmrendező,
operatőr,
forgatókönyvíró,
feltaláló

Ifjabb Uher Ödön (Nagykanizsa1892augusztus 30. – Cap d'Antibes1989március 17.) magyar filmrendező, operatőr, feltaláló, vállalkozó. Németországban Edmund Uher néven ismert. Id. Uher Ödön fényképész, filmgyáros fia.

 Élete 

 Tanulóévei 

Édesapja idősebb Uher Ödön fényképész, filmgyáros. Budapesten járt gimnáziumba, Déván érettségizett. Élénken érdeklődött a technika és a tudomány iránt, tizennyolc éves korára befejezte egy kettős üzemanyagú robbanómotor tervét.

1916-ban, filmgyári igazgató korában megnősült, felesége az akkor már néhai Mátray Betegh Béla Ida nevű leánya volt.

 Filmes pályafutása 

Uher Ödön a nagy elképzelések, a nüanszírozások embere. Csak rendezői lélekjelenlétének és bámulatraméltó készségeinek köszönhető, hogy oly könnyedén tudott keresztülröppenni az elébe tornyosított sujet-ken. Nagyszerű érzékkel, stíluskereséssel és vasakarattal képes volt oly tulajdonságok kifejtésére, amelyektől a jövőben is haladásteljes produkciókat várhatunk.

– Falk Richárd: Magyar rendezők (1920)

Apja műtermében elsajátította a fényképészeti és filmszakmai alapismereteket. Később ugyanitt művészeti vezetőként, operatőrként, főrendezőként dolgozott, majd – egészen kivándorlásáig – saját vállalkozását működtette. Kidolgozott egy eljárást a filmszalag előhívási folyamatának egyszerűsítésére. 1915-től haditudósító volt a világháborúban. Szorgalmazta az Uher és a Kino-Riport összefogását, hogy együtt készítsenek filmet IV. Károly és Zita királyné koronázásáról. Az eseményt filmező hét operatőr egyike volt.

Célja volt, hogy a „cirkuszi bohóságoktól megcsömörlött” közönség számára a „szellemi igényeket kielégítőbb” alkotásokat hozzon létre. Mint az Gellért Lajos színész, rendező, forgatókönyvíró Nyitott szemmel című visszaemlékezésében olvasható, Uher mindig törekedett a tökéletességre, a lehető legjobb beállítások megtalálására, és naponta legfeljebb három-négy jelenetet forgatott le. A hazugság díszleteit műterem helyett a Ráday utca kedvezőbb megvilágítású üres üzlethelyiségeiben állíttatta fel. Igényessége és az általa készített filmek művészi hatása miatt a pesti közönség a „magyar Abel Gance”-nak nevezte.

Az ő rendezésében, Hevesi Sándor forgatókönyvéből, a sztárszínész Beregi Oszkár és a pályakezdő Megyery Sári közreműködésével készült el az első magyar Jókai-megfilmesítés, az 1916-os Mire megvénülünk. (Németországban már korábban feldolgozták A szegény gazdagokat.) A film mind a közönség, mind a kritikusok körében nagy sikert aratott. Eredetileg 3000 méteres kópiájának nagyjából felét őrzi ma a Filmarchívum.

Filmakadémiát alapított, amelynek tantervét Gellért Lajos állította össze. Uher géptechikát, Márkus László dramaturgiát és jelmeztant, Fenyő Emil színészmesterséget, Gellért mozgáskultúrát, Imre öccse, a stockholmi olimpia ezüstérmese szertornát oktatott.

Utolsó rendezése a Gellért Lajos főszereplésével készült O'Hara volt. Ennek elkészülte után az Uher Filmgyár felhagyott a filmkészítéssel.

 Külföldi karrierje 

Az 1920-as évek elején Svájcba, majd Németországba emigrált, ahol a nyomdaipar számára végzett fejlesztéseket. 1930-ban szabadalmaztatta a világhírűvé vált Uhertype fényszedő gépet. Egy 1956-os értékelés szerint „a mai feltalálók sikerét megelőző ötven év munkájából ő járult hozzá legtöbbel a fényszedés megvalósításához.” A gép gyártását saját müncheni cége végezte a MAN, valamint – később – a Messerschmitt és a BMW anyagi támogatásával. A neves tipográfus, Jan Tschichold tizenkét betűtípust tervezett a géphez.

A világháború éveiben Uher repülési vállalkozást indított. 1944-ben hatezer alkalmazottat foglalkoztatott. Később Uher Werke néven új céget alapított, amely már nem szedőgépeket, hanem elsősorban magnetofonokat gyártott. 1970-ben fia, Alfons Uher javára lemondott a cégvezetésről. Számos találmányának leírása megtalálható a PIPACS adatbázisban

 

Forrás: wikipédia