További információért, kérjük, hívja a +(3630)1999-441 telefonszámot.
hirdetés
1931: Iparrajziskola, 1932-1938: Aba Novák Vilmos iskolája, a nyarakat a szolnoki és a kecskeméti művésztelepen tölti. 1946-1948: az Elvont Művészek Csoportjának tagja. 1956-ban elhagyja Magyarországot, 1957-ben Kanadába költözött, 1958-tól Torontóban élt, a 60-as évek közepétől gyakran tett tanulmányutakat Európába. 1961-1963 között a Taurus Artists csoport tagja volt. 1933: Szinyei Merse Fiatalok díja; 1949: Munka és Újjáépítés freskópályázat díja; 1966: Yale and Town Manufacturing Co. grafikai díja. Aba Novák tanítványaként feszes újklasszicista képekkel aratott korai sikereket, majd a 30-as évek végétől a Kállai Ernő-féle “újromantika” jegyében expresszív-szürrealisztikus karakterű műveket alkotott. 1939-ben készítette el első nonfiguratív sorozatát. Sokoldalú, kísérletező kedvű alkotó, aki azonban mindvégig élt a hivatalos művészeti élet kínálta lehetőségekkel is. A 40-es évek második felében első feleségével, Zemplényi Magdával együtt részt vett a nonfiguratív csoportkiállításokon, csillogóan tiszta színei, szeszélyesen indázó vonalai, amőbaszerű lényei a magyar absztrakt művészet egyik legderűsebb vonulatát teremtette meg. Szürrealista tárgyösszeállításokat és fotókat is készített. Egy rövid szocreál kitérő után Kanadában folytatta nonfiguratív műveinek addigi hangütését, de a lírai absztrakció mellett a 60-as évek elejétől pop-artos elemek is feltűntek művein. Ekkor kezdte plasztikai kísérleteit, érmeinek sorozatát is. Később néhány konceptuális jellegű, színrácsokból álló mű mellett főként vattás puhaságú színelemekből építi fel képeit, melyek a 80-as évekre mind expresszívebbé válnak, emellett a 90-es években egy dekoratív, tiszta színsíkokból felépített geometrikus sorozata is születik. Jelentősek ironikus hangvételű kollázsai is. 1986-ban régebbi műveivel, 1994-es kiállításain kanadai képeivel mutatkozott be itthon.
Irodalom
KÁLLAI E.: Vier Künstler-Galerie Műbarát, Pester Lloyd, 1941. április 5.
HAMVAS B.-KEMÉNY K.: Forradalom a művészetben. Absztrakció és szürrealizmus Magyarországon, Budapest, 1947
MCCALLUM, B.: Yulius Marosan, The Art Review, 1962. április 7.
GYÖRGY P.-PATAKI G.: (kat. bev., Budapest, 1986)
KESERÜ K.: Egy elfelejtett festő. ~ kiállítása, Művészet, 1987/1.
PATAKI G.: Több szólamban. ~ művészete az emigrációban 1957-1993, Új Művészet, 1994/12.
O. A. BOTAR: (kat. bev., Szombathely, 1994).
Válogatott csoportos kiállítások
1933 • Szinyei Társaság Tavaszi Szalonja, Budapest
1940 • A magyar művészetért, Műcsarnok, Budapest
1942 • A Szabadság és a Nép, Vasas Székház, Budapest
1945 • SZDP Képzőművészeinek Társasága és meghívott művészek kiállítása, Ernst Múzeum, Budapest
1946 • Moderne ungarische Kunst, Galerie des Eaux-Vives, Zürich • Elvont művészet I. magyar csoportkiállítása, Képzőművészek Szabadszervezete, Budapest
1947 • Új világkép, a Galéria a 4 Világtájhoz kiállítása, Misztótfalusi Könyvesbolt, Budapest • Elvont művészet II. csoportkiállítása, Képzőművészek , Budapest • Szabadszervezete, Salon des Réalités Nouvelles, Párizs
1948 • A magyar képzőművészet újabb irányai, Nemzeti Szalon, Budapest
1956 • Secession, Bécs
1961 • Galerie de la Point Cardinal, Párizs
1962 • A természet rejtett arca, Chiltern Gallery, London
1963 • Taurus Artists, Minotaur Gallery, Toronto
1965 • First Open-Air Sculpture Exhibition, Stratford (GB)
1970 • 20. századi magyar származású művészek külföldön, Műcsarnok, Budapest
1973 • Európai Iskola. A huszadik század magyar művészete, Csók Képtár, Székesfehérvár
1978 • Sculpture Today, BMS Gallery, Toronto
1982 • Tisztelet a szülőföldnek. Külföldön élő magyar származású művészek II. kiállítása,Műcsarnok, Budapest
1984 • Az (ismeretlen) Európai Iskola, Budapest Galéria, Budapest.
Művek közgyűjteményekben
Art Gallery of Toronto
Gemeentemuseum, Hága
Janus Pannonius Múzeum, Pécs
Magyar Nemzeti Galéria, Budapest
Szombathelyi Képtár, Szombathely
Robert McLaughlin G., Oshawa (JP).